Oboseală și lipsă de energie – 5 cauze mai puțin cunoscute

oboseala si lipsa de energie cauze

Nu putem fi tot timpul veseli și plini de energie, nu-i așa? Oricând de mult ne-am dori să debordăm de poftă de viață, fiecare dintre noi trece periodic prin stări de oboseală sau de apatie. Aceste stări sunt normale, în special în perioada toamnei, atunci când apar schimbările bruște de temperatură sau modificări ale orei. Organismul nostru are nevoie de timp să se adapteze acestor schimbări, așadar ne putem confrunta cu stări de oboseală sau lipsă de energie constant.

Problemele apar în momentul în care aceste stări se întind pe parcursul mai multor zile. Atunci când, timp de mai bine de o săptămână, oboseala persistă, ba chiar se intensifică este momentul să ne adresăm întrebarea „de ce mă simt obosit tot timpul?”. 

Care este cauza concretă pentru care resimțim aceste stări de oboseală și lipsă de energie? Stilul de viață îți poate afecta nivelul de energie? Oboseala este doar o consecință a unui somn neodihnitor sau ascunde și alte cauze? Află în continuare care sunt cele mai comune 10 motive pentru care te confrunți cu oboseală și lipsă de energie.

CUPRINS

Cum definim oboseala?

„Mă simt obosit” nu este sinonim cu „îmi este somn”. Chiar dacă lipsa somnului poate fi una dintre cauzele oboselii, oboseala se definește ca o lipsă totală de energie fizică sau mentală care apare, de regulă, după perioade de efort fizic sau intelectual intens, dar și din alte cauze precum lipsa unui somn odihnitor sau alte tipuri de afecțiuni. 

Oboseala și lipsa de energie ne afectează pe toate planurile vieții. Acestea interferează cu calitatea vieții, cu relațiile noastre interpersonale, ba chiar ne afectează considerabil performanțele la locul de muncă. Pe termen lung, oboseala nu doar că ne îngreunează viața, dar ne poate provoca probleme de sănătate neplăcute. 

În ultimii ani, în contextul pandemiei COVID-19, din ce în ce mai multe persoane afirmă că se confruntă periodic cu aceste stări de oboseală cronică, mai ales stări de oboseală psihică stări pe care nu mulți reușesc să le explice. În unele situații, motivele sunt cât se poate de evidente, însă există și cazuri în care, deși ai un stil de viață echilibrat, oboseala tot se instalează. 

Venim, astfel, în ajutorul tău cu o listă complexă de 5 motive pentru care te-ai putea simți obosit în permanență.

5 obiceiuri care îți pot provoca oboseală și lipsă de energie

1. Alimentația proastă

Nicio surprinză, alimentația este unul dintre motivele pentru care te poți simți lipsit de energie. Dacă după ce ai luat masa te simți obosit și dacă această lipsă de energie continuă întreaga zi, este foarte probabil să suferi de un deficit de nutrienți provocat de o alimentație proastă.

Sentimentul de oboseală și slăbiciune poate fi provocat de anumite deficiențe nutriționale, consecința unor obiceiuri alimentare nesănătoase. Nutriționiștii afirmă că cele mai comune deficiențe care vin la pachet cu stările de oboseală și extenuare sunt deficitul de fier, de vitamina D și magneziu. 

Este foarte important să consumi alimente bogate în fier precum spanacul, fasolea, năutul sau carnea roșie. De asemenea, ia în considerare administrarea unui supliment cu vitamina D pentru a-ți suplimenta doza zilnică. În ceea ce privește magneziu, lipsa acestuia nu doar că ne lasă fără energie, dar ne ține treji și ne împiedică să avem un somn odihnitor. Din alimentația ta nu trebuie să lipsească surse bogate de magneziu precum nucile, ciocolata neagră sau spanacul.

Nu uita de nelipsiți antioxidanți. Alimentele cunoscute sub denumirea de superalimente  sunt extrem de bogate în antioxidanți. Antioxidanții sunt responsabili pentru a ne menține sistemul imunitar sănătos și a preveni instalarea senzațiilor de oboseală și extenuare. Legumele, fructele de pădure sau cerealele sunt exemple concrete de superalimente extrem de benefice pentru sănătatea noastră.

2. Dormi prea mult

Ironic, nu-i așa? Dar da, prea mult somn poate provoca oboseală și lipsă de energie, iar motivul este unul cât se poate de simplu, dezechilibru. 

Dacă dormi mai mult decât de obicei în organismul tău are loc o perturbare a ceasului tău biologic. Ritmul circadian este format din mai multe cicluri care stabilesc momentele în care simțim foame, sete, somn, oboseală și multe alte stări. 

Acest ceas intern al organismului nostru este influențat de stimuli externi precum lumina soarelui, stimul care ne spune dacă este zi sau noapte. Odată detectat acest stimul, în organism se transmit stimuli care alertează organismul că este timpul să se trezească. 

În momentul în care dormi prea mult, ritmul tău circadian se abate de la normal, iar în momentul în care te vei trezi după câteva ore în plus de somn, te vei simți mult mai obosit ca înainte. Motivul? Corpul tău a început să se trezească cu mult timp înainte. 

Pentru a combate această problemă, experții sugerează să iei contact cu lumina naturală în timpul rutinei tale de dimineață. Organismul tău va recunoaște acest stimul și va fi pun în alertă, reducând starea de letargie. 

3. Fumatul sau consumul de băuturi alcoolice înainte de culcare

După câteva pahare de vin, ochii încep să devină tot mai grei și începem să ne simțim din ce în ce mai obosiți. Asta ar putea să te păcălească și să îți dea impresia că un pahar de vin înainte de culcare te va ajuta să adormi mai ușor. Această credință este falsă, iar asta pentru atât alcoolul, cât și nicotina sau mâncarea grea sunt stimulente. 

Ce fac aceste tipuri de stimulente? Acestea dereglează echilibrul chimic de care creierului și organismul tău au nevoie pentru un somn odihnitor. Astfel că, fumatul, consumul de alcool sau mâncarea nesănătoasă înainte de culcare sunt unul dintre motivele pentru care te simți mai mereu obosit. 

4. Petreci prea mult timp în fața televizorului, telefonului sau laptopului

Lumina albastră emisă de gadgeturile pe care le folosim zi de zi este nocivă, de aceea se recomandă să petrecem cât mai puțin timp în fața acestora. Nu doar că lumina albastră ne afectează ochii, dar folosirea gadgeturilor înainte de culcare afecta considerabil somnul. Lumina albastră întârzie eliberarea melatoninei, hormonul somnului, cu până la 3 ore. Deci dacă te întrebi de ce nu poți să adormi după ce ai stat o zi întreagă în fața unui ecran cu lumină albastră, iată răspunsul. 

Încearcă să înlocuiești timpul pe care îl petreci pe telefon sau în fața televizorului cu activități relaxante, care să te pregătească pentru somn și odihnă. Cititul, meditatul sau chiar câteva minute de yoga pot fi extrem de benefice pentru calitatea somnului tău.

5. Prea multă cafea, prea puțină apă

Cafeaua este un stimul excelent pentru momentele în care avem nevoie de un boost rapid de energie. Nimic greșit, doar că substanța activă din cafea, și anume cafeina, rămâne prezentă în organismul nostru pentru 5-6 ore. În plus, cafeaua ne oferă un boost rapid și imediat de energie, care are un efect intens pe moment. Efectul dispare repede, nivelul de energie scade brusc, iar tu te vei simți obosit. Dar chiar și așa, cofeina este încă prezentă în organism și te împiedică să adormi. 

Evită să bei cafea după 3 după-amiaza. Dacă simți nevoie de un boost de energie, cel mai bine ar fi să apelezi la un ceai verde. Și ceaiul verde conține cafeină, dar, pe lângă asta, conține și l-teanină. L-teanina neutrealizează efectele stimulatoare în exces ale cafeinei, astfel că te vei putea odihni suficient și calitativ. 

Nu uita de apă. Deshidratarea poate fi unul dintre factorii cheie pentru care organismul tău se simte obosit și lipsit de energie. Dacă nu este hidratat corespunzător, corpul tău va încerca să funcționeze optim în lipsa unei cantități suficiente de apă, fapt care te va face să te simți foarte obosit.

Poate ca aceste motive sunt mai puțin cunoscute pentru tine, dar uite că oboseala poate fi cauzată de mult mai multe motive, nu doar lipsa somnului. În acest sens, îți recomandăm să apelezi la suplimente cu vitamine pentru energie care te pot ajuta să treci cu bine peste aceste perioade și să te ajute să îți recapeți energia. 

Iată sugestiile noastre:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *