Astenia de primăvară. Ce este și de ce apare?

alergii de primavara

Sfârțitul de iarnă, sosirea primăverii și decalarea orelor pot afecta corpul și psihicul. Astenia de primăvară este numele dat acestei tulburări temporare. Unii oameni o pot suferi și se manifestă prin tristețe, pierderea poftei de mâncare sau oboseală. Acest lucru se întâmplă atunci când ceasul biologic trebuie să se adapteze la noul climat.

Datele privind incidența arată că apare la vârste cuprinse între 20 și 50 de ani și este mai frecventă la femei decât la bărbați. Acest fenomen poate apărea și în toamnă cu simptome similare, din cauza lipsei de lumină lăsând în urmă vremea bună și cedând locul frigului.

Simptome frecvente ale asteniei de primăvară:

Deși principalul sentiment general de astenie este oboseala, se mai poate manifesta și prin:

  • Iritabilitate sau schimbări de dispoziție
  • Lipsa poftei de mâncare
  • Somnolență în timpul zilei, amețeală sau lipsă de energie
  • Tristețe fără cauză aparentă
  • Scăderea libidoului
  • Dificultate de concentrare
  • Dureri de cap.

Cât durează astenia de primăvară?

Experții nu consideră că astenia de primăvară este o tulburare clinică ci mai degrabă una sezonieră. Mulți oameni, atunci când se schimbă anotimpurile, încep să sufere disconfort fizic și emoțional. Aceste modificări pot afecta relațiile interumane și viața de zi cu zi. Dar nu este nevoie să vă faceți griji, această simptomatologie este întotdeauna ușoară și, de obicei, nu durează mai mult de trei săptămâni.

Cauzele asteniei de primăvară – de ce se întâmplă?

Astenia de primăvară își are originea în hipotalamus, o glandă situată în creier . Aceasta reglează, printre altele, temperatura, setea, pofta de mâncare, somnul și starea de veghe. Această glandă este modificată odată cu schimbarea orei fiind astfel afectată odată cu sosirea unui nou sezon.

De asemenea, poate fi asociată cu stresul prelungit, activitate fizică excesivă, insomnie, anxietate, depresie și, de asemenea, obiceiuri nutriționale nesănătoase sau slabe.

Schimbări de mediu

Odată cu sosirea noului anotimp, ceasul biologic trebuie să se adapteze la climat ceea ce înseamnă un efort suplimentar de energie în activitățile de rutină. Se manifestă prin:

  • Scăderea endorfinelor beta din plasmă care sunt responsabile de reglarea sistemului de sănătate și bunăstare.
  • Prezența polenului în atmosferă.
  • Aspecte legate de tulburările de somn.

Percepția sănătății depinde de fiecare persoană. Ori se poate simți somnolent atunci când se confruntă cu o schimbare de program sau, dimpotrivă, luminozitatea se poate activa și stimulează pofta de mișcare.

Ceasul biologic și schimbările de lumină

Ceasul biologic este programat de stimulii externi pe care îi primești și unul dintre aceștia este, fără îndoială, lumina, care este sincronizatorul tuturor schimbărilor care apar în corpul tău. Când sunteți expus la acest lucru, unele celule care se află în retină sunt responsabile cu trimiterea informațiilor către o zonă a creierului care găzduiește acest ceas stabilind timpul proceselor care au loc în corp. Zona în cauză este nucleul suprachiasmatic care se află în hipotalamus.

Aceasta implică multe procese interne care sunt sensibile la schimbările de mediu. Prin urmare, o creștere a numărului de ore de expunere la lumina naturală, care, în principiu, este recomandată pentru a menține o bună sănătate mintală și fizică, poate perturba temporar aceste procese până când se adaptează la schimbări.

Ameliorează reacțiile alergice sezoniere cu Alerhelp din gama Marnys:

Cum facem față asteniei?

Această astenie de primăvară, care este considerată a fi tranzitorie, nu necesită un tratament specific ci mai degrabă un proces de adaptare a organismului la noile condiții de mediu.

Adaptare treptată

Puteți lua în considerare câteva sfaturi pentru adaptare cum ar fi reglarea orelor de somn, fixarea ceasului înainte cu câteva minute în această perioadă până când ajunge treptat la ora oficială, începerea exercițiilor fizice ușoare.

O dietă variată și echilibrată

O nutriție adecvată va permite corpului dumneavoastră să obțină din alimente nutrienții necesari pentru buna funcționare a sistemului nervos și imunitar și astfel să combată astenia. Pentru a face acest lucru, ar trebui să urmați o alimentație variată și echilibrată.

Vitamine si minerale

Acești nutrienți sunt necesari pentru diferitele funcții ale sistemului nervos și imunitar, iar nivelurile scăzute ale ambelor pot declanșa episoade de astenie. Sunt prezente în fructe, legume, cereale și leguminoase.

Hidratarea joacă, de asemenea, un rol important. Acesta este motivul pentru care cel puțin doi litri de apă pe zi ar trebui consumați sau suplimentați cu infuzii ori sucuri naturale de fructe.

Menținerea unui orar fix de mese

În timpul zilei ar trebui menținută o anumită ordine și rutină în ceea ce privește mesele alimentare. În plus, se recomandă ca micul dejun să fie hrănitor pentru a ne asigura suficientă energie prin aportul de cereale, de preferință integrale pentru conținutul de fibre și substanțe nutritive, alături de fructe și produse lactate. Pe de altă parte, mesele ar trebui să fie mai ușoare și luate cu cel puțin două ore înainte de culcare, pentru a evita digestia care îngreunează somnul.

Exerciții fizice regulate

Exercițiul fizic regulat și frecvent ajută la gestionarea simptomelor asteniei cum ar fi apatia, oboseala sau insomniile. În plus, exercițiile fizice moderate eliberează dopamină și serotonină, hormoni legați de fericire și sentimentul de bunăstare.

Ce trebuie făcut dacă simptomele asteniei persistă?

Dacă corpul dumneavoastră nu se poate adapta la noile condiții de mediu în câteva zile, este recomandat să consultați medicul de familie sau un specialist.

Trebuie remarcat faptul că astenia nu este o tulburare psihologică, așa cum se crede de obicei, dar dacă senzația de oboseală sau tristețe persistă timp de câteva săptămâni, un specialist ar trebui să evalueze că nu este o altă problemă care trebuie tratată (stres, anxietate, depresie etc.).

Ameliorează reacțiile alergice sezoniere cu Alerhelp din gama Marnys: