Ai probleme cu somnul? Să vorbim despre tulburările de somn

insomnia si alte probleme cu somnul

Cei trei piloni principalii pentru o sănătate de fier sunt somnul, alimentația sănătoasă și mișcarea. Și ca să îți dai seama cât de important este somnul pentru sănătate, gândește-te că un om petrece dormim o treime din viață. Odihna este foarte importantă și joacă un rol esențial în menținerea funcțiilor organismului în parametrii optimi. Prin somn, organismul se recuperează atât fizic, cât și psihic după fiecare zi. 

Orele de somn ale unei persoane depind de anumiți factori precum vârsta, starea de sănătate sau anumiți factori de mediu. Media de ora de somn care permite organismului unui adult să funcționeze în parametrii optimi este între 7-8 ore pe zi. Dar chiar și așa, multe persoane se confruntă cu probleme cu somnul. Studiile arată că aproximativ 50% din populația adultă se confruntă cu insomnie cronică.

Este esențial pentru sănătatea noastră să dormim suficient. Lipsa somnului ne poate afecta starea de spirit, sistemul imunitar, ba chiar pot apărea și probleme cu efect de lungă durată precum migrene sau creștere în greutate. Așadar, este vital să ai mereu în minte importanța odihnei pentru că somnul de calitate are un impact pozitiv asupra performanțelor și sănătății tale. 

Să vedem care sunt principalele probleme cu somnul cu care o persoană se poate confrunta și cum se pot remedia acestea.

Ce este insomnia?

Insomnia este cea mai comună tulburare de somn. Se întâmplă atunci când unei persoane îi este foarte greu să adoarmă sau să doarmă suficient de mult. Cu alte cuvinte, insomnia se petrece atunci când nu poți dormi, iar după ce, într-un final, ai adormit, te tot trezești pe parcursul nopții sau te trezești mult mai devreme decât ai fi trebuit.

Efectele insomniei conduc, de cele mai multe ori, la o odihnă precară. Alte efecte ale insomniei sunt lipsa de energie pe parcursul zilei, sensibilitate emoțională, schimbări de dispoziție, probleme de concentrare sau chiar probleme de sănătate. 

Tipuri de insomnie

Atunci când nu se cunoaște cauza și insomnia nu este provocată de o anumită boală, aceasta este cunoscută sub denumirea de insomnie primară. Când motivele pentru care a izbucnit insomnia se cunosc, aceasta se definește ca fiind insomnie secundară.

Insomnia poate fi cauzată de probleme de sănătate, fluctuații ale orarului, ba chiar și pe menopauză și alte schimbări hormonale. 

În funcția de modul în care se manifestă, insomnia poate fi: 

  • Insomnie inițială – care se referă la dificultatea de a adormi în prima jumătate de oră. 
  • Insomnie de întreținere – apare atunci când o persoană nu poate rămâne adormit și continuă să se trezească pe parcursul nopții

În funcție de durata insomniei, există altă două tipuri: 

  • Insomnie cronică – vorbim despre acest tip de insomnie atunci când problemele cu somnul sunt prezente pentru o lună sau mai mult. Poate avea efecte neplăcute asupra sănătății noastre fizice și psihice. 
  • Insomnie tranzitorie – acest tip de insomnie durează câteva zile sau câteva săptămâni, dar perioada este mai scurtă de o lună. De obicei, acest tip de insomnie are o strânsă legătura cu stilul de viață. 

 

Principalele cauze ale insomniei

Insomnia poate fi cauzată de mai mulți factori, printre care: 

  • Factori fizici. Vârsta poate fi o cauză a insomniei, mai ales datorită schimbărilor hormonale care se petrec odată cu diferite etape ale vieții. 
  • Stilul de viață. Somnul neregulat, utilizarea tehnologiei înainte de culcare, exercițiile fizice de o intensitate prea mare etc. 
  • Factori psihologici.  Situații care ne provoacă griji, situațiile de stres sau chiar și teama că nu poți adormi. 
  • Factori de mediu. Zgomotul sau schimbările de temperatură. 
  • Cauze patologice. Probleme cardiovasculare, probleme pulmonare, probleme neurologice.
  • Mâncarea. Consumul de alimente grele înainte de culcare, cafeina sau alcool pot cauza probleme cu somnul.

Tulburări ale ciclului de somn

Pe lângă insomnie, mai există și alte tipuri de tulburări care pot afecta ciclul de somn și care interferează cu calitatea vieții unei persoane. 

Narcolepsie

Această tulburare este cea mai comună. Ea cauzează somnolență severă în timpul zilei. Stările de somn sunt atât de intense încât poți chiar adormi pentru câteva secunde în mijlocul zilei. 

Apnee de somn

Apneea de somn este o afecțiune care apare în momentul în care o persoană nu respiră pentru câteva secunde în somn. Simptomele prin care poți identifica această problemă sunt sforăitul și senzația de oboseală, chiar dacă te-ai odihnit suficient.

Alte situații care cauzează probleme cu somnul

Unul dintre cele mai comune cauze de tulburări de somn sunt problemele psihologice precum stresul și anxietatea.

Stresul este considerat principala cauză a insomniei. Problemele personale sau problemele de la locul de muncă ne opresc din a ne relaxa, iar acest lucru ne împiedică să ne odihnim cum ar trebui. Această îngrijorare poate cauza atât dificultăți în a adormi, cât și în a dormi fără întreruperi. 

Anxietatea și insomnia au o strânsă legătură. Anxietatea menține creierul într-o continuă stare de alert, fapt care interferează cu odihna. Acea stare de alertă nu permite corpului să intre în etapa REM a somnului. 

Cum poți combate insomnia și tulburările de somn?

În funcție de tipul de insomnie pe care îl experimentăm, modul în care abordăm problema diferă. Totuși, există câteva bune practici care sunt de ajutor atunci când ne confruntăm cu probleme cu somnul: 

  • Rutină regulată – încearcă să te culci aproximativ la aceeași oră în fiecare seară. Creează-ți o rutină pe care să o urmezi mereu pentru a-ți fi mai ușor să te adaptezi. 
  • Mișcare regulată –  exercițiile fizice zilnice, pe lângă faptul că ne mențin în formă, ne ajută să ne reglăm ciclul de somn. Poți chiar să practici yoga înainte de somn pentru a-ți induce o senzație de relaxare profundă și a reduce nivelul de stres. 
  • Loc relaxant – o cameră în care să te simți bine, fără zgomot, fără lumină puternică și cu o temperatură moderată te poate ajuta să adormi mai ușor.

Îți recomandăm să încerci și un supliment naturist cu melatonină care să te ajute să te odihnești. Melatovit conține melatonină pentru a-ți oferi un somn mai profund și mult mai odihnitor. 

Iată câteva suplimente care te-ar putea ajuta:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *