Acid Folic – beneficii, contribuție în timpul sarcinii, doze recomandate și surse alimentare

On Sale
Sale!
%
Off
15
Save 20 lei
20lei
15%
20
lei
On Sale
Sale!
%
Off
31
Save 30 lei
30lei
31%
30
lei

Acidul folic, sau Vitamina B9, este o vitamină din complexul B, esențială pentru producerea de noi celule în întregul corp, precum și pentru menținerea integrității sistemului nervos central.

Joacă, de asemenea, un rol vital în dezvoltarea tubului neural în timpul sarcinii și reduce riscul de malformații congenitale. Din acest motiv, viitoarele mame sunt sfătuite să ia suplimente de acid folic pentru a se proteja împotriva defectelor congenitale ale creierului și coloanei vertebrale ale fătului.

Acid folic - beneficii

Acidul folic oferă beneficii sănătății în mai multe moduri, iar unele dintre acestea sunt la fel de importante atât pentru bărbați, cât și pentru femei. Din acest motiv, toată lumea ar trebui să se asigure că primește niveluri adecvate de acid folic în dietă. Beneficiile cheie pentru sănătate ale acidului folic sunt:

  • Contribuția la producerea de globule roșii: Acidul folic este esențial pentru producerea de globule roșii și pentru transportul oxigenului în corp. De asemenea, joacă un rol important în replicarea ADN-ului și ARN-ului de către organism. Deficiența de acid folic poate duce la anemie, stări de oboseală, slăbiciune și incapacitate de concentrare.
  • Creșterea fetală în timpul sarcinii: Acidul folic este poate cel mai bine recunoscut pentru rolul important pe care îl joacă în timpul sarcinii în dezvoltarea tubului neural fetal și în reducerea riscului de malformații congenitale. Mai multe despre acest aspect vom discuta mai jos.
  • Niveluri normale de homocisteină: Nivelurile scăzute de acid folic sunt strâns legate de nivelurile ridicate de homocisteină. Homocisteina este un aminoacid al cărui nivel ridicat se crede că afectează căptușeala interioară a pereților vaselor de sânge care alimentează inima și creierul. Acest lucru le face să se îngusteze în timp și crește riscul de ateroscleroză, atacuri de cord, accident vascular cerebral și pierderi de memorie. S-a descoperit că acidul folic reduce nivelul de homocisteină cu până la 20% până la 30% și este deosebit de eficient atunci când este administrat în combinație cu vitamina B12.
  • Memorie îmbunătățită: capacitatea acidului folic de a normaliza nivelurile de homocisteină poate aduce beneficii și memoriei. Tot mai multe de dovezi arată că vitaminele din complexul B ajută la reducerea riscului de pierdere a memoriei legat de vârstă. Studiile clinice care combină acidul folic, vitamina B12 și vitamina B6 au descoperit reduceri semnificative ale acumulărilor de plăci adipoase (homocisteină) în creier, despre care se știe că accelerează pierderea celulelor creierului și sunt strâns asociate cu pierderea memoriei și declinul cognitiv.
  • Ajută sistemul nervos central: Acidul folic joacă un rol esențial în dezvoltarea sistemului nervos central, în special în perioada embrionară timpurie. Cu toate acestea, noi dovezi arată că suplimentarea poate îmbunătăți, de asemenea, creșterea, repararea și recuperarea sistemului nervos central adult pentru că acidul folic protejează vasele de sânge care îl alimentează împotriva daunelor oxidative.

Acid folic în sarcină

Organismul necesită un aport mai mare de acid folic în timpul sarcinii datorită replicării rapide a celulelor și creșterii țesutului fetal, placentar și matern, inclusiv a sintezei ADN și ARN. Acesta stimulează creșterea de țesuturi în embrion, unde se dezvoltă creierul și măduva spinării în primele săptămâni de sarcină. Dacă dezvoltarea acestor țesuturi este afectată, poate crește semnificativ riscul de defecte ale tubului neural.

Există dovezi foarte concludente că acidul folic luat înainte de concepție și în timpul primelor 12 săptămâni de sarcină reduce riscul de defecte ale tubului neural, oferind de asemenea beneficii pentru creșterea celulelor și în timpul celui de-al doilea și al treilea trimestru de sarcină.

Defecte ale tubului neural apar atunci când tubul neural embrionar nu reușește să se închidă în jurul măduvei spinării în primul trimestru.

Administrarea suplimentelor cu acid folic timp de un an întreg înainte de a concepe un copil poate reduce riscul de naștere prematur cu aproximativ 50%.

Ce sunt defectele tubului neural?

În primele etape ale sarcinii, tubul neural începe să se închidă pentru a forma creierul, craniul, măduva spinării și coloana vertebrală. Un defect de tub neural apare atunci când tubul nu se închide cu succes, lăsând expuse părți ale creierului (anencefalie) sau ale coloanei vertebrale (spina bifida). 

Spina bifida apare atunci când stratul protector din jurul coloanei vertebrale nu se închide corect, lăsând nervii expuși, ceea ce poate duce la paralizie și pierderea simțului pielii. 

Un alt defect neuronal de naștere este anencefalia, care împiedică dezvoltarea creierului și a craniului. Riscurile ca bebelușii cu anencefalie să moară la scurt timp după naștere sunt foarte mari.

Acid folic – doze zilnice recomandate

Acidul folic este solubil în apă, ceea ce înseamnă că nu este stocat în organism și trebuie consumat zilnic. Adulții și copiii peste 11 ani sunt sfătuiți să ia zilnic 200 mcg de acid folic. Această valoare de referință a nutrienților (VNR) este semnificativ mai mare și ajunge la 400 mcg pentru femeile care doresc să rămână însărcinate sau sunt deja însărcinate. Dacă există antecedente de defecte ale tubului neural, medicul poate sugera și administrarea a 500 mcg acid folic pe zi.

Alimente bogate în Acid folic

Iată câteva dintre cele mai bune surse alimentare de acid folic și conținutul aproximativ al unei porții:

  • Linte – 350 mcg
  • Fasole pinto – 294 mcg
  • Spanac – 260 mcg
  • Sparanghel – 260 mcg
  • Sfeclă roșie – 136 mcg
  • Avocado – 90 mcg
  • Semințe de floarea soarelui – 82 mcg
  • Portocale – 40 mcg
  • Căpșuni – 14 mcg

Cerealele și făina sunt uneori îmbogățite cu acid folic. Suplimentele oferă un mijloc convenabil de a obține niveluri adecvate de acid folic în fiecare zi și, atunci când sunt luate în conformitate cu recomandările, sunt extrem de sigure. Există chiar dovezi că organismul poate absorbi sursele sintetice de acid folic mai eficient decât acidul folic natural din alimente. Cu toate acestea, alimentele și suplimentele pot fi dăunătoare în doze mari de peste 1000 mcg pe zi.

Majoritatea oamenilor, cu excepția femeilor însărcinate, ar trebui să poată consuma un nivel suficient de acid folic doar din dietă. Cu toate acestea, femeilor însărcinate li se recomandă să ia un supliment zilnic de acid folic de 400 mcg pentru a se asigura că îndeplinesc cerințele organismului, evident, cu permisiunea medicului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.